Stap 6. EVALUEER
Wanneer activiteiten achter de rug zijn en de druk van de ketel, is het verstandig om met betrokkenen de afgelopen periode te evalueren. Wat ging goed? Wat zou u een volgende keer anders aanpakken? Welke inzichten heeft u opgedaan die u kunt vertalen naar beleid en preventie?
1. Evalueer met ouders, slachtoffers en docenten
Het is niet ondenkbaar dat u nog een keer met een vergelijkbare situatie te maken zult krijgen. Dat hoeft niet per se een naaktfoto of seksfilmpje te zijn. Een bewerkte foto die verspreid wordt als onderdeel van pestgedrag, heeft net zo veel impact en vraagt vergelijkbare aandacht.
Wat ging goed? Wat zou anders kunnen of moeten? Wat was lastig? Door het proces langs te lopen, krijgt u snel zicht op ervaringen en aandachtspunten voor een volgende keer. Deze kunt u direct vertalen naar o.a. beleid, protocollen en veiligheidsplan zodat u met vertrouwen weet te handelen wanneer dat weer nodig is. Ter ondersteuning kunt u hier een checklist voor evaluatie downloaden.
Dergelijke situaties maken ook helder waar docenten en onderwijsondersteunend personeel behoefte aan hebben. Voor de een kan dit een helder protocol zijn, de ander wil meer weten over grensoverschrijdend gedrag en weer een ander zou meer willen oefenen met gesprekstechnieken of de inzet van lesmateriaal.
2. Evalueer het proces in het ZAT overleg met alle betrokkenen
Wanneer het zorg- en adviesteam actief is geweest in advisering en ondersteuning, dan is een evaluatie in het ZAT-overleg uiteraard ook op zijn plaats. Maar ook als zij niet actief zijn geweest, is het goed om de door u opgedane ervaring en inzichten met hen te delen en vast te stellen op welke manier zij een volgende keer kunnen ondersteunen. Hoogstwaarschijnlijk is uw school niet de enige die ervaring op dit gebied heeft opgedaan. Binnen het zorg- en adviesteam kunnen deze signalen samenkomen en de aanleiding zijn om te kijken of er gemeentebreed maatregelen getroffen kunnen worden. Bijvoorbeeld op het gebied van preventie.
3. Plan momenten in voor nazorg aan alle betrokkenen
In veel gevallen is de zichtbare en voelbare onrust van korte duur. Soms lijkt het binnen een paar dagen al volledig overgewaaid. Maar het effect kan minder zichtbaar nog lang doorwerken. Zeker voor betrokkenen. Plan daarom enkele momenten in waarop u kunt vragen hoe het met hen gaat en alert kunt zijn op wat zij nog nodig hebben.
Eigenlijk komen alle leerlingen op uw school in aanmerking voor enige vorm van nazorg. Zij hebben allemaal de kracht van sociale media gezien en hebben daar zo hun eigen beleving bij gehad. Dit is een mooie basis voor preventie. Daag hen in een mentorles uit om inzichten te benoemen en te reflecteren op gedrag.
4. Verwerk de evaluatie in het protocol/handelingsplan
Ervaring en inzichten verwerkt u in het bestaande protocol en/of draaiboek. Ook kunt u het evaluatiedocument toevoegen als bijlage bij uw protocol en/of veiligheidsplan. Dan bent u voor een volgende keer goed voorbereid!
Deze website is een initiatief van Soa Aids Nederland en Bureau Jeugd&Media.
Het is onderdeel van de Toolkit L.O.V.E. Online, een aanvulling op de lesmethode Lang Leve de Liefde Onderbouw. De toolkit is tot stand gekomen in samenwerking met Rutgers, HelpWanted.nl, Universiteit Maastricht, Universiteit van Amsterdam, Radboud Universiteit, Kennisnet/Mijn Kind Online, Politie en veel scholen en leerlingen.
.