Stap 3. FACILITEER
Er moet in korte tijd veel gebeuren en een deel van de uitvoering ligt bij docenten. Zij staan dicht op de onrust in de klas(sen) en zullen het gesprek met leerlingen moeten voeren om het negatieve groepsproces te stoppen en het liefst om te buigen naar een positief proces. Alle docenten, niet alleen diegenen die handelingsverlegen zijn, zullen behoefte hebben aan ondersteuning.
1. Stel communicatiestatement op
Een communicatiestatement informeert, faciliteert en zorgt voor eenduidigheid. Het geeft inhoud en richtlijnen aan wat er gecommuniceerd moet worden zodat iedereen die op enig moment moet communiceren dezelfde boodschap zal kunnen uitdragen. Of dat nu naar leerlingen, ouders of de pers is.
De belangrijkste inhoud is het standpunt van de school met betrekking tot sexting en de gevolgen ervan, hoe de school met dergelijke situaties omgaat en waarom. Het is onnodig om in details te treden over de actuele situatie zelf. U kunt kiezen voor een neutrale insteek waarin u stappen toelicht en blijk geeft waarde te hechten aan sociale veiligheid. Hier vindt u ter ondersteuning een richtlijn voor de inhoud.
2. Geef docenten handvatten
Praten over sexting en het ombuigen van het negatieve groepsproces is niet voor iedere docent even makkelijk. Dat kan verschillende redenen hebben. Soms voelen zij zich in kennis of vaardigheden tekort schieten om het gesprek goed te kunnen voeren. Vaak echter zijn ook de eigen normen en waarden een belemmering (‘sexting is verkeerd’ of ‘Wie zich brandt, moet op de blaren zitten’). Ondanks dat zullen docenten aan de slag moeten met de leerlingen. Het is belangrijk te kijken waar zij behoefte aan hebben en hen daarvoor handvatten te bieden. Als docenten het lastig vinden om te benoemen, dan kan deze checklist van kennis, competenties en vaardigheden helpen.
U kunt een aantal dingen doen om handelingsverlegenheid weg te nemen en te zorgen voor een eenduidige boodschap die door het hele team gedragen wordt:
- Reik achtergrondinformatie aan over sexting en de gevolgen ervan (shame sexting). Wat op school zorgt voor onrust en de sociale veiligheid raakt, is niet sexting op zich, maar het feit dat de naaktfoto rondgaat en de reacties daarop.
- Creëer gelegenheid om binnen het team tot inzicht te komen dat het gesprek dat in de klas(sen) nodig is, NIET draait om seks en seksuele ontwikkeling, maar om pestgedrag, groepsdynamiek en het reflecteren op eigen gedrag.
- Zorg voor een heldere en krachtige boodschap vanuit school (communicatiestatement) waar docenten op kunnen steunen voor het gesprek met leerlingen en eventueel ouders.
- Bied de mogelijkheid om gesprekstechnieken te trainen.
- Geef een overzicht van beschikbaar lesmateriaal. Naast de toolkit L.O.V.E. Online waar dit stappenplan onderdeel van is, zijn er nog meer lespakketten beschikbaar. Op de website van Mediawijsheid.nl staan ze op een rijtje.
Deze website is een initiatief van Soa Aids Nederland en Bureau Jeugd&Media.
Het is onderdeel van de Toolkit L.O.V.E. Online, een aanvulling op de lesmethode Lang Leve de Liefde Onderbouw. De toolkit is tot stand gekomen in samenwerking met Rutgers, HelpWanted.nl, Universiteit Maastricht, Universiteit van Amsterdam, Radboud Universiteit, Kennisnet/Mijn Kind Online, Politie en veel scholen en leerlingen.